Schrijver, leerkracht, freelance copywriter, boekenverslinder. Mijn werkweek is erg afwisselend: het ene moment geef ik les op een basisschool, het andere moment zit ik thuis achter mijn laptop een tekst of verhaal te schrijven. Een fantastische combinatie!
‘Met onbedachte rade’ is een psychologische thriller. Het verhaal gaat over Eef die op jonge leeftijd betrokken is bij de dood van haar zusje Kiki. Als ze volwassen is gaat ze onderzoeken of de dood haar is aan te rekenen, zoals haar moeder haar altijd heeft verteld. Ze reist af naar Toscane, de plek waar Kiki stierf, en komt erachter wat er in 1989 daadwerkelijk gebeurd is.
Ik verwacht dat er meer aandacht komt voor het genre, wat natuurlijk hartstikke mooi is. Zeker als debutant is het lastig om je als schrijver van Nederlandse (of Vlaamse) bodem te manifesteren tussen alle vertalingen van buitenlandse auteurs. Ik waardeer dit initiatief!
Hah! Ik zou de speech hoe dan ook eerst uitschrijven. Ik ben niet sterk in improviseren als ik in de schijnwerpers sta. Laat mij de woorden maar lekker op papier zetten.
Als schrijver zoek ik de herkenning op. De lezer moet zich kunnen inleven in de emoties van mijn personages en zich net zo bang, boos, geïrriteerd of blij voelen. In een thriller speel je in op iemands angst. Heb je (één van) de grootste angsten van de lezer gevonden, dan heb je de aandacht te pakken.
Ik lees voornamelijk thrillers en historische romans. Soms wissel ik die af met een levensverhaal (onlangs las ik ‘Lief wezen’ van Wieke Hart) of met een non-fictie boek (momenteel lees ik ‘De Zwarte dood: hoe de pest Europa veranderde’ van de Vlaamse schrijver Mark Heirman)
Ga ongeacht de lengte van je verhaal gestructureerd te werk en zorg dat je de ontknoping helder voor ogen hebt. Bij het schrijven van ‘Met onbedachte rade’ had ik het plot niet duidelijk in mijn hoofd tijdens het schrijven. Dit zorgde ervoor dat ik met terugwerkende kracht details moest aanpassen en dat kostte tijd. Tijdens het schrijven van mijn tweede thriller ‘Had ik maar’ heb ik eerst het plot uitgeschreven en ben ik daarna pas gaan schrijven. De rode draad volgen werkt prettig, zonder dat ik het gevoel heb vastgepind te zitten aan een bepaalde volgorde of structuur.
Een andere tip: leg je verhaal een paar dagen weg en bekijk het met een frisse blik. Fouten die je eerst niet zag, zie je dan vaak wel.
Nee, dit is eerste keer dat mijn debuut meedoet aan een wedstrijd. Hartstikke leuk!
Ik zou in het algemeen aan beroemde schrijvers willen vragen: ‘Als je jouw debuut terugleest, welke ‘fouten’ zou je verbeteren?
Ik ben erg benieuwd of ze veel zouden aanpassen nu ze zich jarenlang hebben ontwikkeld binnen het schrijversvak.
Bedankt voor het lezen van mijn debuut en alle positieve reacties! Dit geldt voor de mensen uit mijn directe omgeving, maar vooral voor de lezers die ik persoonlijk niet ken. Dat (voor mij) onbekende lezers in Nederland en Vlaanderen mijn boek kopen, vind ik na vier maanden nog steeds een waanzinnig gegeven!