Schrijver. Misdaadromans. Leuven. Thomas Berg. Gouden Strop
Ik ben een schrijver die in Leuven woont en wiens misdaadromans zich ook vaak in die stad afspelen. Het hoofdpersonage in alle verhalen is hoofdinspecteur Thomas Berg. In 2015 heb ik met ‘De mythe van Methusalem’, het vijfde deel uit de reeks, de Gouden Strop gewonnen.
Het boek heet ‘De doden voorbij’. Het gaat over twee mannen die elk in hun woning door een inbreker worden doodgeslagen. Een boekenverzamelaar met een zwaar boek, een kunsthandelaar met een bronzen kunstwerk. Thomas Berg is ervan overtuigd dat de twee zaken gelinkt zijn, zijn team denkt daar anders over. Dan valt er een derde slachtoffer, iemand die Berg kent, waardoor hij persoonlijk bij de zaak wordt betrokken en het emotioneel heel moeilijk krijgt.
Die vraag kan op twee manieren worden verstaan.
Een wat vreemde vraag, aangezien je daar pas over nadenkt wanneer je daadwerkelijk hebt gewonnen, maar één ding staat vast: ik zal van de gelegenheid gebruik maken om nogmaals een oproep te doen aan Nederlanders en Vlamingen om wat meer interesse te tonen voor elkaars misdaadliteratuur.
Dat was toen er in mijn huis is ingebroken. Ik werd wakker van een geluid op de trap, daarna hoorde ik de klink van de slaapkamerdeur bewegen en de deur zachtjes opengaan. Op zo’n moment twijfel je eraan wat te doen: rechtvliegen of doodstil blijven liggen. Om de een of andere reden heb ik voor het laatste gekozen. Ik zag tussen de spleetjes van mijn ogen een schim de kamer binnenkomen, stil om het bed heen lopen naar het houten kistje dat op de schoorsteenmantel stond en daarin met een piepklein zaklampje schijnen. Mijn hart ging zo hard tekeer dat ik dacht dat de inbreker het zou horen, maar die draaide zich gewoon om en verliet de kamer. Pas daarna heb ik mijn mobiel gepakt en de politie gebeld, maar toen die eraan kwam, was de man al weg.
Ik heb niet meteen een voorkeur als het om fictie gaat, zolang het boek in kwestie maar goed is geschreven. Wat non-fictie betreft, lees ik het liefst boeken met een historisch onderwerp.
Het belangrijkste bij misdaadverhalen is de geloofwaardigheid, daar staat of valt elke thriller bij. Zorg er dus voor dat je een plot bedenkt dat aan die vereiste beantwoordt.
Ik heb één keer de shortlist gehaald van De diamanten kogel, twee keer die van de Hercule Poirotprijs waarbij ik telkens de publieksprijs heb gewonnen en twee keer die van De Gouden Strop, die ik één keer heb gewonnen.
Ik heb geen favoriete auteur, maar als ik er dan toch eentje moet noemen: Steven Sailor. Ik zou hem vragen waarom hij zo plots gestopt is met zijn grandioze reeks over Gordianus de Vinder. Doodjammer is dat.
Probeer wat meer misdaadliteratuur van Nederlandstalige auteurs. Vaak halen die een internationaal niveau. Stap dus af van het vooroordeel dat wij onder moeten doen voor auteurs die in een andere taal schrijven.