Redacteur: ik werk op de redactie van de vaktitel Food&Agribusiness.
Thrillerfan: ik lees, kijk en schrijf nauwelijks andere genres dan thrillers.
Extreemweerliefhebber: onweer, hitte, sneeuwval, storm; hoe heftiger hoe meer ik ervan geniet.
Geordend: ik houd van netheid en structuur, zowel in mijn dagelijks leven als in het schrijfproces.
Positief: ik ga altijd uit van het goede in mensen, wat eigenlijk niet echt rijmt met de badguys die in mijn thrillers voorkomen!
In de knel is een thriller die zich afspeelt in de agrarische sector. Het gaat over Noor, een jonge vrouw die haar familie de rug heeft toegekeerd en in de stad woont. Na een noodkreet van haar oma gaat ze terug naar het melkveebedrijf van de familie. Haar vader blijkt vermist, haar broer zit vast en haar moeder heeft zich teruggetrokken in haar slaapkamer. Noor blijft om de koeien niet aan hun lot over te laten, maar raakt zo verstrikt in de problemen die haar familieleden zich op de hals hebben gehaald.
In de eerste plaats wil ik met het boek vooral een spannend verhaal vertellen, maar in de tweede plaats vind ik het ook leuk om de lezer die niet zo bekend is met het boerenleven daar wat meer inzicht in geven. Door mijn werk als redacteur voor vakmedia als Boerderij heb ik daar veel over geleerd. Boeren hebben te maken met veel druk: vanuit de overheid met regelgeving en vanuit de maatschappij. Die druk kan hoog oplopen en in uitzonderlijke gevallen loopt het dan uit de hand. Dat was mijn uitgangspunt voor In de knel.
Ik hoop natuurlijk te winnen met In de knel, maar reken daar niet op. Wel ben ik heel blij dat deze wedstrijd me de kans biedt om mijn boek onder de aandacht te brengen bij lezers die het nog niet kennen.
Dan bedank ik iedereen die me heeft geholpen om ervoor te zorgen dat dit boek en mijn eerste boek in de winkels liggen: de Schrijversacademie waar ik de opleiding Thrillers schrijven heb gevolgd, waardoor ik veel beter ben gaan schrijven. En de belangrijkste: mijn uitgever Ilse Karman die het aandurfde om mijn boeken uit te geven en iedereen bij De Crime Compagnie die met hun liefde voor thrillers en gedrevenheid mij steunen en mijn boeken promoten.
Een paar jaar geleden werden mijn vriend en ik ’s nachts wakker van knallen. Ik keek uit het slaapkamerraam en zag politiemensen met getrokken pistolen op straat. Ze schoten op iemand die onder ons raam stond. We zijn plat op de grond gaan liggen maar konden via de balkondeur aan de zijkant van de kamer zien wat er gebeurde. De man viel gewond op de grond. Hij had een pistool dat hij op de politie richtte. Gelukkig wisten ze hem snel te overmeesteren. Hij was geraakt in zijn been. Achteraf bleek zijn pistool nep te zijn.
Ik heb de rest van de nacht nauwelijks een oog dicht gedaan. Enerzijds door de adrenaline, anderzijds door het onderzoek van de recherche dat urenlang duurde. Als thrillerauteur kon ik zo’n kans om te zien hoe het eraan toe gaat op een plaats delict natuurlijk niet voorbij laten gaan.
Thrillers, met name die waar psychologische spanning in zit.
Gewoon gaan zitten en schrijven. Niet meteen te kritisch zijn op jezelf, maar zorgen dat het verhaal wat je in gedachten hebt op papier komt. Daarna kun je gaan verbeteren. En geef niet te snel op. De aanhouder wint!
Mijn debuut, Op het verkeerde moment, stond op de longlist van de Bronzen Vleermuis en was beste thrillerdebuut 2020 bij Hebban. In de knel stond op de shortlist voor Beste Vrouwenthriller van 2021.
Overigens ben ik via een schrijfwedstrijd bij De Crime Compagnie terechtgekomen. De uitgeverij hield een wedstrijd waar ik tweede werd met het verhaal dat mijn debuut werd.
Ik heb meerdere favorieten, Lisa Gardner is er een van. Haar zou ik graag willen vragen hoe ze te werk gaat: werkt ze het plot helemaal uit voordat ze begint te schrijven of ontstaat het al schrijvende?
Bedankt dat je de moeite neemt om mijn boeken te lezen en veel leesplezier gewenst!